Fikk smaken på Drammen!

Både Michelin-kokker og store kjeder etablerer seg nå i Drammen. De siste fem årene har veksten eksplodert.

– Det første som slo meg da jeg flyttet hit i 2010 var at her er det store muligheter på alle vis. Det er en puls i Drammen med mange dyktige folk som ivrer etter å skape noe. Da er det ikke overraskende at det også dukker opp mange nye møteplasser hvor folk kan spise og drikke godt, sier kommunikasjonsrådgiver og eier av Gummibaren og Drammen Coctails, Jon Martin Førland.

Det vakte oppsikt da en kokk fra Maaemo åpnet spisested i gågata. – Det oppleves for meg som noe de har ventet på. Da mener jeg både den kundegruppen som reiser til Oslo når de skal spise og den som beveger seg i Drammen når de skal ut å spise, sier kjøkkensjef Jonatan Bukkøy Arntzen på den nyetablerte restauranten Ask og Loke.

Drammen fant meg

Bukkøy Arntzen har fartstid fra restauranter som Maaemo, Oro og Onda, og driver stedet sammen med Andreas Elliassen som blant annet har jobbet på Finesmecher, Le Canard og Grefsenkollen Restaurant. – For min del var det Drammen som fant meg. Jeg var vel egentlig negativ til forslaget da det dukket opp, forteller kjøkkensjefen. Så ble det Drammen likevel, og han har ikke sett seg tilbake. – Det har vært helt fantastisk. Drammen er virkelig en flott by og vi har fått svært god mottakelse.

Barske burgere

Ask og Loke er ikke det eneste nyåpnede stedet med kjente kokker fra hovedstaden. Kokkekollektivet Lava åpnet i oktober Barsk Burger på Bragernes torg. Tom Victor Guasdal, Anders Braathen, Stian Floer og Even Ramsvik har tidligere jobbet med populære konsepter i Oslo som Sentralen, Hitchhiker i Mathallen, Smalhans og Handwerk. Nå har de tatt noe av den samme feelen til Drammen og serverer skikkelige burgere med økologisk og bærekraftig profil, sier kokken.

Starbucks-effekten

– Omdømmeprosjektet har gjort at mange retter blikket mot Drammen. Det gjør at vi tiltrekker oss spennende investorer og drivere, sier sentrumsleder Helle-Stine Høvås. Byen har opplevd nærmere en dobling av antall skjenkebevilgninger de siste 10 årene, og de siste fem årene har tilbudet eksplodert. – Jo flere og bedre tilbud, jo mer blir de brukt. Flere bruker nå lunsjtilbudene, og det er folk på utesteder gjennom uka. Drammen er en «helukesby» og det bidrar til å gjøre oss attraktive – også som kurs og konferanseby, sier Høvås.

De siste årene har flere store internasjonale kjeder som Starbucks og Joe and the Juice etablert seg i Drammen, i tillegg til at Bølgen & Moi og Egon er på vei inn i Elvebyen. – Det blir lagt merke til utenfor byen og er et positivt signal til de som vurderer å etablere seg her, sier sentrumslederen.

Tekst: Unni Claussen

Denne saken er tidligere publisert i Drammen 24.

>> Les hele intervjuet i Drammen 24 her.