Drammens første svanemerkede hotell

Hotelldirektør og vaktmester ved Scandic Ambassadeur Drammen

På Scandic Ambassadeur Drammen er de stolte av å kunne vise frem sertifiseringen som beviser at hotellet ved Strømsø torg er Svanemerket. – Det ligger mye jobb bak tildelingen, og nå er vi i full gang med å følge de daglige kravene, forteller hotelldirektør Johanna Skjelsbek og vaktmester Allan Keele.

Scandic-kjeden har vært ledende på miljø i Norge i mange år og hotellkjeden fikk sitt første svanemerkede hotell allerede i 1999. Nå kan også Scandic Ambassadeur Drammen smykke seg med Svanemerket – det offisielle miljømerket i hele Norden.

– Svanemerket er det mest krevende blant miljømerkene, og derfor er vi ekstra stolte av at vi har klart å oppfylle kravene. Svanemerking av et hotell innebærer en betydelig innsats, og nå ser vi frem til å fortsette arbeidet med å tilby gjestene våre et mest mulig miljøvennlig produkt, sier hotelldirektør Johanna Skjelsbek.

Hotellet er nå lisensiert med Svanemerket for de neste to årene. Alle ansatte får opplæring i hva som kreves og det må sendes inn årlige rapporter til Svanemerket.

Omfattende krav

Svanemerket stiller konkrete krav til vannforbruk, avfallshåndtering, energiforbruk, kjemikaliebruk, bruk av engangsartikler, innkjøp av møbler og inventar, tilbud av miljømerkede og økologiske produkter på hotellrom og i restauranten – og mye mer.

– Vi håper at gjestene våre vil sette pris på at vi tar hensyn til miljøet i måten vi driver hotellet på, og vi vet allerede at mange gjester helt bevisst velger hotell med miljømerket Svanen.

Holdninger og bevisstgjøring

Skjelsbek forteller videre at prosessen, både før og etter de fikk Svanemerket, har vært viktig med tanke på bevisstgjøring og holdninger blant alle ansatte.

– Det er våre medarbeidere som driver miljøarbeidet, og de ansatte finner stadig nye måter å tenke miljøvennlig på i den daglige driften. Vi ser også at vi i tillegg til å gjøre viktige tiltak for miljøet, faktisk sparer penger på mange av miljøtiltakene, sier Skjelsbek.

Også gjestene ved Scandic får nå muligheten til å bidra ved et besøk da det er kildesortering både på rommene og ellers på hotellet.

– Visste du forresten av Scandic var den første hotellkjeden som ga gjestene mulighet til å henge opp håndkleet på rommene for å bruke det om igjen? Initiativet, som kom fra en medarbeider, er nå standard på hoteller over hele verden, forteller Keele.

Litt historisk fakta om Scandic Ambassadeur Drammen:

  • Central Hotel ble innviet 19. desember 1877. Det var det første hotellet i Drammen. Hotellbygningen ble oppført etter tegninger av arkitekt Henrik Nissen.
  • Hotellet hadde plass til 60 gjester fordelt på 42 rom. I spisesalen var det musikk hver kveld. Det ble anlagt en flott hage, Centralhaven, som hadde både scene og dansegulv. Centralhaven var et kjent underholdningssted i mange år. Under 2. verdenskrig ble det rasert av de tyske okkupantene.
  • Vinteren 1907 tok hotellet i bruk den første støvsugeren i Drammen.
  • I 1995 ble driften av Central Hotel innlemmet i Quality Ambassadeur Hotel som lå vegg i vegg. Ambassadeur Hotel og Globus Hotel ble i 2017 slått sammen til ett hotell.

Her kan lese mer om hva Scandic-kjeden gjør for å sørge for en bærekraftig hotelldrift.