Viken Fiber tok ansvar

– Målet var å oppfylle vårt samfunnsansvar i forhold til kritisk infrastruktur samt sørge for at våre kunder, som jobbet hjemme, skulle ha et raskt og trygt nett. Samtidig jobbet vi for at våre underleverandører skulle slippe å permittere.

Tekst: Per-Jan Brekke (Godt Sagt) Foto: Stian Tandberg (Godt Sagt)

Det sier administrerende direktør i Viken Fiber, Anne Berit Rørlien. Hun leder det som er landets største rendyrkende fiber-selskap, et drammensbasert selskap som bygger og drifter fibernett over hele Østlandet.

I tillegg er selskapet leverandør av Altibox med tjenester som internett, tv og telefoni. Totalt leverer Viken Fiber bredbåndtjenester til 190.000 kunder i mer enn 60 kommuner. Det er totalt 115 ansatte derav over 60 arbeider ved hovedkontoret på Union Brygge i Drammen. I tillegg har selskapet avdelingskontor i Oslo, Porsgrunn, Sarpsborg og Hønefoss.

FORSTERKET NETTET OM NATTEN
Fiber vurderes som samfunnskritisk infrastruktur og er blant annet viktig for å trygge digitale tjenester innenfor helse og omsorg, undervisning og samferdsel. Og da korona-krisen inntraff var samfunnsansvar noe av det første administrerende direktør, Anne Berit Rørlien, tenkte på.

– Det aller første man tenker på er jo våre egne ansatte, og deretter kundene og
samarbeidspartnerne våre. Samtidig er vi veldig klar over det store samfunnsansvaret vi har. Nå var det veldig mange som skulle jobbe hjemmefra med både mye møtevirksomhet på nett og digital undervisning, og kombinert med mer strømming og «gaming» så resulterte det i et økt press på linjene våre på dagtid. Det var derfor viktig for oss å forsterke nettet umiddelbart for å være ekstra sikre på at nettet tålte en vesentlig økt trafikk, og i tillegg har vi flyttet planlagt vedlikeholdsarbeid til nattestid for å få minst mulig nedetid på dagen, sier Rørlien.

HOLDT HJULENE I GANG FOR UNDERLEVERANDØRENE
– Økningen i kapasiteten var mulig takket være at vi hadde mye å gå på. For den viktigste forutsetningen for den voldsomme digitaliseringen vi har sett de siste par månedene er at man har et raskt og stabilt nett helt frem til kunden, og ikke kun i kjernenettet. Og akkurat det får man med fiber, påpeker Rørlien.

Etterspørselen etter fiber og bredbånd økt sterkt under denne perioden, og med en veldig mild vinter så ble blant annet april måned den beste i selskapets historie.

– Samtidig ønsket vi å holde hjulene i gang også for våre underleverandører da krisen rammet samfunnet. Derfor fremskyndet vi eksempelvis både vedlikeholds- og utbyggingsprosjekt og lignende i stedet for å utsette og avvente, og status nå er at hverken vi eller våre underleverandører har vært nødt til å gå til permitteringer, sier
Anne Berit Rørlien.

ØNSKER MER FIBER-UTBYGGING
Viken Fiber-direktøren påpeker at korona-krisen nok en gang viser hvor viktig det er for et samfunn å ha en digital infrastruktur med raske og gode «digitale motorveier».

– I disse dager skal vi være veldig glade for de investeringene som Norge har gjort i forhold til digital infrastruktur. Uten det hadde de vært veldig vanskelig å få til effektive hjemmekontor og en utstrakt skoleundervisning via nettet. Så nå må det bare legges enda mer til rette for å få ende mer fiber ut i bygdene og områder som ikke har det fra før, konkluderer Viken Fiber-direktør Anne Berit Rørlien.

INFORMASJON OM RÅDGIVNING HER

Trenger du gode råd og hjelp til å snu deg litt rundt så ta kontakt med Næringsvekst 2020 sin rådgivergruppe og få inntil fire timer gratis konsultasjon.

SAMMEN.
ENDRER VI HVERDAGEN.