«Drive-in»-suksess i Lier

Biltema

Ved Nordens minste Biltema-avdeling på Husebysletta i Lier ble en egen «Drive-in»-løsning under pandemien en gedigen suksess.

Tekst: Per-Jan Brekke (Godt Sagt) Foto: Stian Tandberg (Godt Sagt)

Biltema i Lier startet opp for 13 år siden, og varehuset har i dag 34 ansatte og en god omsetning. Gigant-kjeden har nå 140 avdelinger fordelt over hele Norden, og avdelingen på Husebysletta er den aller minste med sine 800 kvadratmeter.
Men det er like fullt et svært stort utvalg av varer fordelt på disse få kvadratmeterne, noe som gjør at det er forholdsvis trangt om plassen også til daglig. Korona-krise, strenge krav om stor avstand mellom kundene, kombinert med økt etterspørsel, ble dermed ikke så lett å gjennomføre i praksis.

610 «DRIVE-IN»-LEVERANSER I APRIL
– Det var nok ikke bare meg som tenkte; «Uff, hvordan skal dette gå?» da det hele braket løs i mars. Det skapte veldig mye usikkerhet. Samtidig så økt jo pågangen etter våre varer som treningsutstyr til hjemmebruk, sykler, hageredskap, hengekøyer, leker, trampoliner, innredninger, garasjeutstyr og verktøy, men vi visste ikke der og da hvordan vi skulle ordne salget i praksis.

Biltema

– Heldigvis kom noen i Biltema-systemet på idèen om å lage en «Driv-in»-løsning slik at kundene fortsatt kunne få de varene det ønsket uten at det var noen smittefare. Det gledelige var at de ansatte snudde seg rundt og fikk på plass ordningen neste samme dag samtidig som kundene virkelig sluttet opp om tilbudet. Vi hadde vel 610 leveranser via «Drive-in» bare i april, sier varehussjef i Lier, Jan-Egil Haldorsen.

FORNØYD KUNDE
– Ordningen fungerer slik at kunden bestiller og betaler varene på nett samt oppgir skiltnummer på bilen som skal hente varene. Deretter blir ting pakket ferdig, og så få kundene beskjed om når de kan hente varene med bil på baksiden av lokalene. Kundene trenger ikke en gang å gå ut av bilene for å ta inn varene. Etter at våre ansatte har kontrollert bilnummer og identifikasjon ellers, så laster vi varene inn i bilen eller på hengeren, hvis da ikke kunden selv ønsker å gjøre det, forklarer varehussjefen.

Biltema

– Veldig greit og praktisk i disse tider, og «Driv-in» er jo en form for tjeneste jeg benytter også i andresammenhenger som postog catering, sier Oda Solend (20) fra Lier som nylig var innom «Driv-in»-stasjonen på Husebysletta for å hente bestilte varer; nærmere bestemt en geoduk til plattingen hun og kjæresten skal bygge.


– FREMSKYNDET SESONGEN

Biltema-sjef Haldorsen opplyser at Lier-avdelingen ha økt omsetningen betraktelig under korona-epidemien og faktisk også har økt antall ansatte i denne perioden.

– Vi lærte oss alle å snu oss rundt på kort tid. Vår- og sommersesongen ble brått fremskyndet et godt hakk, og vi måtte kalle inne en del sommervikarer som først skulle begynne senere i år, sier varehus-sjefen som er glad for at de hadde et velorganisert system, et stort varelager og ikke minst positive og løsningsorienterte ansatte som greide å takle store endringer da koronaen kom til Norge.

INFORMASJON OM RÅDGIVNING HER

Trenger du gode råd og hjelp i disse krevende tider? Ta kontakt med Næringsvekst 2020 sin rådgivergruppe og få inntil fire timer gratis rådgivning.

SAMMEN.
ENDRER VI HVERDAGEN.